FANDOM

Bild 135

Done Did Do 2010

Arbetsmetod/er präglar processen som präglar resultatet. Varje projekt kräver sin/a metod/er. Vilken metod är mest passande och intressant för just den här föreställningen? Finns det någon metod som är nödvändig att erövra för just det här verket? Behöver vi lära oss Taekwondo? Steppdans? Bör vi bli specialister på farsteknik? Eller ska vi i detta projekt uppfinna helt nya metoder?

Gruppens arbetsmetodEdit

En grupp som ska arbeta tillsammans bör skaffa sig gemensamma arbetsmetoder. Det tar tid. Det finns ju många olika arbetsmetoder att välja bland när vi ska ta oss an ett stycke på en scen. Inom scenkonsten har vi dessutom med oss olika metoder beroende på vilka skolor och utbildningar vi har gått, t.ex:

  • djupläsning
  • dansimprovisation
  • clown
  • dramaanalys
  • jonglering
  • mask

Genom yrkeslivet och livet i största allmänhet samlar vi sedan på oss ytterligare metoder, t.ex:

  • body balance
  • afrikansk dans
  • collage
  • fotografering
  • ayurveda

Vi ifrågasätter genom livet de metoder vi kan, återupptäcker en gammal metod, förkastar en ny.

Val av arbetsmetodEdit

Så fort vi har valt arbetsmetod för ett projekt uppstår nya val att göra. Om vi ska bygga ett scenprojekt med research måste vi därefter välja om vi ska göra research genom:

  • läsning
  • karaktärsarbete
  • observeration
  • bloggande
  • hanging around
  • spontana samtal
  • intervjuer (vilken sorts intervju? samtalsintervjuer, parintervjuer, intervjuer och återintervjuer?)
  • dokumentstudie
  • insamling av texter