FANDOM

Det groteska är överflödande, abjekt, äckligt och motbjudande. Grotesken rubbar identiteter, system, ordningar och respekterar inte gränser, platser, regler. Det groteska befinner sig mittemellan och är tvetydigt, sammansattt, queer. Att vara grotesk är att vara rörlig, komisk, rälig och närgången.

Genusvetaren Anna Lundberg har skrivit om den komiska kvinnliga grotesken i svensk samtida skrattkultur.

CitatEdit

"Groteskens estetik är i betydande utsträckning en det gräsligas estetik."
Michail Bachtin

”Abjektionen är en av varats våldsamma och dunkla revolter mot någonting som hotar det och som tycks komma från ett omåttligt yttre eller inre, utslängt vid sidan av det möjliga, det uthärdliga, det tänkbara. Det finns där alldeles nära, men är omöjligt att assimilera. Det eggar, oroar och fascinerar begäret som emellertid inte låter sig förföras. Förskrämt vänder det sig bort och skjuter äcklat ifrån sig.”
Julia Kristeva

"[...] kvinnligt groteskeri framstår som någonting föraktligt och skräckinjagande, ett oxymoron. Att samtidigt vara kvinnlig (duktig i konsten att bli betraktad, helst också vacker) och grotesk (rörlig, komisk, rälig och närgången) framstår som en omöjlighet[...]"
Anna Lundberg

Externa länkarEdit

Allt annat än allvar, Den komiska kvinnliga grotesken i svensk samtida skrattkultur av Anna Lundberg