FANDOM

Hugohugo

Obegriplig scenkonstonani eller banbrytande poetisk teater? Dadaisten Hugo Ball.

Onani i scenkonstsammanhang är när en skådespelare eller artist stimulerar sig själv i sitt skådespeleri/artisteri för att uppnå tillfredsställelse med sig själv helt utan kontakt med eller intresse för publikens stimulans.

Scenkonstonanisten är sluten i sig själv och inte intresserad av att nå fram, knyta an till och beröra sin publik. Hon/han vill inte kommunicera utan bara framföra ett stycke/en rörelse/en scen för sin egen stimulans skull. Onani på scenen saknar vilja att skapa kontakt. Även regissörer och dramatiker kan sysselsätta sig med onani genom att inåtvänt skapa publikfrånvända pjäser och uppsättningar som är sig själva nog. Texten gör inget för sin läsare eller publik men författaren själv är tillfredsställd. Teater som utgår från gestaltterapeutiska idéer kan vara febrilt intresserad av det egna jaget och framstå som scenkonstonani mer än scenkonst.

Intressanta frågor att ställa är: För vems skull gör vi konst? Gör vi det för vår egen skull eller för de som kommer och tittar/deltar? Vill vi skapa kontakt och knyta an med vår konst? Bjuder vår konst in eller är den självupptagen och sluten i sig själv?

Obs! Det finns publik som går igång på att se andra scenkonstonanera. Ofta är det scenkonstnärer själva som verkligen kan leva sig in i scenkonstonanins upphetsning och slutgiltiga orgasm.

Ibland tycker den ena att något är scenkonstonani medan den andra tycker att det är banbrytande scenkonst.