FANDOM

Vi kan göra parodi på något som vi tycker är irriterande eller skrattretande, till exempel på intellektuellas sätt att svänga sig med olika konstiga ord. Vi kanske hittar på ord som "prelotial kriotil", "nioism" och "bubain" för att parodiera hur vissa personer strör otroligt konstiga maktord omkring sig som de tar för självklart att alla ska förstå.

Verkligheten kan vara absurd och parodin fungerar som ett sätt att sticka hål på den absurda verkligheten. När vi ser en parodi på oss själva eller på ett absurt fenomen i vår verklighet ser vi plötsligt oss själva och världen i en skrattspegel och skrattar så att vi gråter och måste snyta oss. Vi får en fnissattack och bryter ihop av skratt.

Vissa kan också bli djupt provocerade av att se en parodi. Adolf Hitler uppskattade till exempel inte Charlie Chaplins parodi på honom i filmen Diktatorn. Samtidigt som en hel värld skrattade, i en lättnad över att få se den absurda och grymma makten parodierad. Parodin kan vara ett oerhört starkt politiskt vapen. Judith Butler skriver om genusparodin och dess förmåga att sätta konstruktionen av kön/genus i gungning.