FANDOM

Bild 065

Premiärfest, Done Did Do 2010. Sandra Stojiljkovic.

En fest för att fira att skapandet av scenkonst ledde fram till en premiär.

Premiärfester kan ske på teatern, men även ute på lokal. Det vanliga är att premiärfesten föregås av en skål på scenen. Det är ofta ett tillfälle då många teatrar med stränga alkoholpolicys gör ett avsteg från sina principer. Det är brukligt att någon håller ett tacktal och utbringar en skål. Detta är oftast teaterchefen. Detta tal brukar bli kraftigt försenat eftersom skådespelarna ofta är i logen och sminkar av sig teatersminket och sminkar på sig premiärfestsminket. I denna situation uppstår ofta ett slags häng eller en pyspunka på den festliga stämningen som de övriga i teamet och hangaroundsen som ofta inte känner varandra får lov att befinna sig i när de väntar på skådespelarna.

När alla sedan är samlade hålls sedan tacktalet och den gyllene regeln är att man som chef antingen tackar alla eller ingen, d.v.s. det gäller att inte nämna några namn om man inte är säker på att man lyckas komma ihåg alla som förtjänar ett tack. De som i värsta fall annars glöms bort brukar ta väldigt illa vid sig och känna sig försmådda.

När tacktalet är avklarat beger sig alla till platsen för själva festen. Premiärfester kan upplevas som väldigt interna tillställningar och tillresande familjemedlemmar och nära vänner kan lätt känna sig lite utanför. I vissa fall sätter sig dessa istället på en närliggande restaurang till vilken skådespelarna eller teammedlemmarna först går för att hälsa på sina nära och kära. I dessa falla kan ett nytt häng eller en pyspunka uppstå. I gengäld kan alla i produktionen vara hur interna som helst sen när denna inledande fas är avklarad. Det finns inga studier som visar om denna variant är att föredra framför att alla tillresta nära och kära är med på själva premiärfesten.

Festen brukar ofta involvera någon typ av mat som teatern bjuder på och eventuellt bjuder teatern även på ett glas vin/öl/alkoholfritt. Strax efter att alla har fått mat brukar ensemblen framföra någon typ av mer eller mindre förberett framträdande med syfte att tacka och ge små presenter till regissören, scenografen m.fl. Ofta är det någon eller några av skådespelarna som varit extra drivande i detta och de andra får liksom haka på när det är dags för ensemblens tacktal.

När man har kommit till det här stadiet i en fest brukar många av de eventuella konflikter som har uppstått i den kreativa processen vara som bortblåsta för att sedan blossa upp igen senare på kvällen om det blir en blöt fest. I slutskedet framåt småtimmarna brukar alla bli sams igen och tala ut med varandra för branschen är liten och det finns stora möjligheter att man kommer att jobba ihop igen i framtiden.

Ofta ska ensemblen spela en föreställning dagen efter premiärfesten. Spelar man teater för en ung publik kan det dessutom vara en tidig föreställning. Det kan upplevas som dålig planering och bidrar ofta till fenomenet den lite sämre "andraföreställningen".